dinsdag 1 maart 2011

Werner Bischof - The Compassionate Eye - Agenda

Exposities & beurzen22.2.2011-5.6.2011 | Gemeentemuseum Helmond, Helmond
Fotograaf: © Werner Bischof/Magnum Photos
India, Bihar, Famine stricken area, 1951.
'I felt compelled to venture forth and explore the true face of the world. Leading a satisfying life of plenty had blinded many of us to the immense hardships beyond our borders.' Deze uitspraak is van Werner Bischof, de Magnumfotograaf die wereldberoemd werd door zijn fotoreportages waaruit zijn enorme betrokkenheid bij de mens en zijn leefwereld blijkt.
In het Gemeentemuseum Helmond is nu een grote overzichtstentoonstelling aan deze bijzondere fotograaf gewijd. Onder de titel The Compassionate Eye - Photographs 1934 - 1954 zijn van 22 februari tot en met 5 juni 2011 meer dan 110 grootformaat zwart-wit foto's en een documentaire over zijn werk te zien.

The Compassionate Eye is onderverdeeld in zeven geografische thema's: Zürich 1916-1945, Europa na de oorlog 1945-1950, India 1951-1952, Japan 1951-1952, Korea 1951-1952, Hong Kong en Indochina 1952, Noord- en Zuid-Amerika 1953-1954.
Bischofs faam begon toen hij vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog verslag deed van ontredderde mensen in de getroffen steden in West-Europa. Zo belandde hij in 1945 ook in Nederland, waar hij onder meer het lot van kinderen in Maastricht en Roermond fotografeerde.
Een van zijn beroemdste fotoverhalen, gepubliceerd in het tijdschrift LIFE, gaat over de hongersnood in de deelstaat Bihar, India in 1951. Het is een van zijn meest aangrijpende reportages. Bischof wilde graag blijven berichten uit deze streek om de mensen daar een gezicht te geven ten overstaan van de wereld. Maar van zijn opdrachtgevers kreeg hij het dringende verzoek om dit onderwerp te laten rusten. Dit spanningsveld tussen Bischof en zijn opdrachtgevers bleef bestaan.
Bischof wordt algemeen beschouwd als een van belangrijkste pioniers op het gebied van de fotojournalistiek van na de Tweede Wereldoorlog. Hij werd in 1949 het eerste lid van Magnum Photos.
Bischof fotografeerde onder andere voor het Zwitserse culturele tijdschrift DU en voor beroemde tijdschriften op het gebied van de fotoreportage, zoals LIFE en Paris Match.
Persoonlijke betrokkenheid in de uitoefening van het beroep van fotojournalist ging hand in hand met gevoel voor compositie en een verfijnde esthetiek. Medeoprichter van Magnum, Henri Cartier-Bresson, roemde ooit het poëtische karakter van Bischofs werk, dat is gebaseerd op 'zijn fijngevoelige omgang met licht, zijn invoelingsvermogen en een vaak onthutsende tederheid.'
Dankzij Magnum konden fotografen als Bischof hun artistieke integriteit behouden en humanitaire onderwerpen aansnijden, zonder dat ze hun ziel (en copyright) hoefden te verkopen aan onverschillige media.

Geen opmerkingen: